tisdag, december 09, 2008

Smetigt

Wallenbergare gör jag bara om jag får tag på billig kalvfärs vilket inte är alltför ofta. I dag var det en välkommen kompensation. På väg från jobbet missade jag att byta buss i Kista och tillbringade en timme med att kryssa i förorterna innan jag slutligen landade vid en pendeltågstation som pekade hemåt. Att åka buss är rätt kontemplativt, men det har sina gränser.
Trettio spänn för fyrahundra gram är helt rätt pris för en middag mitt i veckan. Jag använder det här receptet och kör köttfärs och hackar färskt bröd till smulor i matberedare, vevar vilt med träslev medan jag spär med grädde (provar Coops matlagningsbas 5%, vilket funkar fint) tills en rosa kletig smet bildas. Vispar ur pannan och gör en gräddsås med resten av matlagningsbasen. Barnen gillar varken ärtor eller potatismos, det blir bara kokt potatis gräddsås och lingon. Gott nog!

Julkänningen har förvandlats till närkontakt av tredje graden. I centrum pumpar man ut "Stilla natt" "Bjällerklang" och "Rudolf" lika subtilt som ett knytnävsslag i pannan.

Inga kommentarer: