tisdag, september 08, 2009

Svamp, svamp, svamp

I söndags tog Son och jag en gemensam jakttur. Han jagade fisk, jag jagade svamp. Jag vann. En veckas överdådig föbrukning. I går åt jag svamp och vitkål tillsammans med resten av färsbiffarna från i söndags. I dag fyllde jag på förrådet på vägen hem - det går bara inte att cykla förbi en aspsopp - och blev ruskigt sugen på kroppkakor bafatt Coop skyltade med Lithells för ett bra pris.

Jag fräste svamp och fläsk först, för att sedan låta lök smälta i rapsolja (Zetas med den supergräsiga doften) i en kvart. Nykokta kroppkakor med svamp/lök/fläskröra ovanpå och lingonsylt köpt på Ulva marknad i helgen. Fyllningen i kroppkakorna var värdelös, grynig och med en smak av lever, men resten! Resten var precis som den skulle.

3 kommentarer:

Marie sa...

Uh. Jag kommer aldrig att få koll på svamp - jag plockar på sin höjd gul kantarell om jag råkar snubbla över dem. (Jag gillar svamp men kan mitt i en tugga bli lite halväcklad när jag kommer på vad det är jag äter - jag kanske har mikroskoperat för mycket i mina dagar? :))

Silke sa...

Menar du de eventuella proteintillskott som man kan råka på i svampen? Annars känns ju fruktkroppar lika ok som död ko på ett mentalt plan alltså... (kanske mer för vissa)

Marie sa...

Njäeh, det är väl mer det där med mycel och hur det kan se ut. Ih.