fredag, december 23, 2005

Dan före...

Cocktailpartyt i parken är i full gång trots det gråa vädret. De nödvändiga accessoarerna i form av gröna påsar avtecknar sig skarpt mot resterna av snön. Noterar att min tvättstugepolare Cånny har glidit ytterligare en bit på skalan, han är numera med där, men vad jag vet har han fortfarande jobbet kvar.

Barnen har kommit och med dem en Playstation. Jag var ute för att köpa de sista julklapparna när de kom, men de lyckades själva rigga ihop den med TV:n och sitter nu rörande eniga i vardagsruymmet och spelar tillsammans, ivriga att jag skall vara med och titta åtminstone. Jag har absolut inget emot att vara ensam, men att ha dem här känns jätteskönt. Helt bortom all planering går jag och köper champagne till M och mig på som vi ska ha på juldagen och julmust till barnen. Det är näst intill upplopp, på centrum, det måste vara årets mest stressade dag, och inte ens när alla kassor är öppna förmår de att svälja anstormningen. Stämningen är trycktoch t o m jag får dåliga vibbar.

Vi äter skinkmacka och efteråt vill Dotter baka saffransbullar. Jag ger mig ut igen, och köper jäst och kesella och vi sätter igång och masserar ihop en deg. Det blir allehanda underliga former (dock inget värre än en rumpa) Son gör en snigel med russingömma i huset och en hand som han ska bjuda Ms son på i morgon. Till middag blir det revbensspjäll marinerade i honung, soja apelsinjuice ingefära, spiskummin, kardemumma och brödkummin. Jag blandar äppelmos och sweet chilisås till spjällen. Efteråt blir det nybakta saffransbullar.

Ännu senare kommer jag på att jag ska göra egen variant av glögg, den med äppeljuice och Calvados. Kommer på att kanelstången är slut och får ge mig utr en tredje gång. Det är det värt!!!

Nu ska jag bara slå in de sista julklapparna...

God jul på er alla!

Inga kommentarer: