söndag, november 26, 2006

Grått

När jag kommer ner till cykelrummet är det något som fattas. Min cykel! Trots bastant lås är det någon som har burit iväg med den. Det är bara att ringa polisen på måndag, men jag har inget större hopp... Kanske ska jag kolla på blocket eller nått. Jag blir inte ens arg, bara ledsen. Så onödigt.

I går såg jag "De andras liv". Fantastisk. Jag har inte sen en bättre förmedling av den totala gråheten - någonsin. Född i Prag har jag inga som helst problem med att acceptera riktigheten, kanske med undantag av att jag inte tror att den mänsklighet som visades i filmen existerade. Alls. M och jag sitter kvar alldeles tårögda av slutscenen medan pensionärsklubben som invaderade bion högljutt diskuterar vad som egentligen hände.

På vägen hem åkte vi förbi Coop i Bromma och köpte älgfärs. Jag gjorde älgfärsbiffar, bara kryddade med salt och stjärnanis. De fick eftersteka i en gräddsås med en anings granatäppelsaft (ger sötsyrlighet och strävhet). Till det gjorde jag en röra på blomkålspuré, stekt karljohansvamp och förvälld krispig Pak Choy. Rårörda lingon med anchochili och palsternackmos med lite västerbotten till. En av mina bättre kompositioner.
Efterrätt - Pannacotta, med hallonsås - också pannacottan kryddad med stjärnanis. Jag köpte en påse på Coop och känner för att experimentera lite.

Tror också att jag har hittat hemligheten bakom en riktigt bra Bloody Mary - ordentligt med Worcestersås. Och så min hemkryddade pepparvodka förstås, den blev riktigt bra.

Inga kommentarer: