lördag, maj 10, 2008

Tånårsliv

Bara för att få det extra tydligt - det röda i bilden är Sons kalsonger. Jeansen är nerhasade strax nedanför rumpan och hålls endast upp av den speciella glidande gången, en och annan gång påhjälpt av händerna.

Dotter har gått runt hela dagen med bara strumpbyxor i ett par ankelhöga jumpaskor och har följaktligen skaffat sig skavsår, förutom att strumpbyxorna är i trasor. Jag märker att något har hänt på de små vita plastbitar som likt blomblad ligger utspridda på dörrmattan där hon har tagit loss dem från plåstren. Hela kvällen turas vi om alla att slita loss små bitar ur de trasiga strumpbyxorna runt hennes ben, men inte förrän hon skickar mig att köpa nya "när du ändå ska gå och handla". Förresten så ringde hon i morse, kl 7 (hon börjar tidigt i dag) "Kan du dra ut kontakten till locktången, jag har glömt den i..."

Vi gör grillspett och hjälps åt för en gångs skull. Son har valt att rensa grillen före att skala potatis. Dotter lindar in torkade plommon i bacon till hoppande djävlar. Jag förkokar små lökar, squash och champinjoner i en brygd av vatten, salt, soja och lite äppelcidervinäger. Vi trär på spett tillsammans med billig vitlöksmarinerad flintastek som jag skär i bitar. Alla gillar flintastek, Dotter för att köttet är magert och jag för att det är fett runt om det magra. Alla får ut det bästa av det.

Jag har korkat upp en spanjor, ganska sällsynt när M alltid förordar italienskt och nu vi sakta börjar prova franska, men mitt nyfikna jag fastnade för blandningen av Syrah och Monastrell, som jag tyckte lät spännande utan att ha en aning om varför.

Det doftar tobak. Så mycket att jag ett tag får associationer till en väl inrökt restaurang, där tobak och utspilld öl blandas till en inte helt angenäm doft. Efter en kort stund försvinner det avslagna ölet och örterna börjar växa fram. Jättegott till grillat, lagom med frukt, men inte för mycket.

Spetten kompletteras med en tomatsås där jag smälter finhackad lök i olivolja - jättelänge. På slutet tillsätter jag tre vitlöksklyftor som bara fräser kort, salt, kycklingbuljong och mild chili. Sedan rör jag ihop detta med färska finhackade tomater och balanserar med socker och vit balsamvinäger. Man tar en smakbit, tar en klunk vin och känner efter. Är vinet surt, mer vinäger i såsen. Är vinet strävt, mer socker.

Spansk färskpotatis vänd i olivolja, parmesan och basilika får vara tillbehöret.

Inga kommentarer: