onsdag, maj 14, 2008

Snuvad på konfekten




Nu vet jag EXAKT hur de små barnen känner sig när de inte får ta godiset som hänger närmast kassan. På Kastrup hittar jag en flaska 15-årig Metusalem. Den är inte lika bra som den 25-åriga, men den är mer än bra. Jag plockar snabbt med den och ska just betala när jag blir informerad att det bara är för dem utanför EU!! Det är bara att ställa tillbaka den - suck - jag som redan kände smaken i munnen.

I stället går jag och köper Kålpölser, Danmarks svar på Salsiccia och Chorizo, grovmalda och köttiga med en hederlig saltig smak. När jag kommer hem klyftar jag morötter, persiljerot och rödlök, slänger ner några vitlöksklyftor, häller på rapsolja och lite rödvin, salt peppar och in i ugnen. Efter 20 minuter lägger jag på två korvar och låter dem grillas med i 20 minuter till. Det får bli lunch till i morgon. Eftersom det är sent, steker jag upp de andra korvarna och äter med senap och Labans grova bröd.

Inga kommentarer: