måndag, april 06, 2009

Cykelsäsong

Merit Hemmingsson (Queen of Swedish Hammond) fick vara morgonens retrosoundtrack när jag påbörjade cykelsäsongen. Det är fantastiskt att komma loss i strålande solsken och en temperatur väl över noll. Jag tar det försiktigt, min rygg känns som om den är av, men jag vet att den blir bättre av rörelsen även om jag måste hålla mig i cykeln ett tag när jag kliver av innan jag kan räta på mig. Stretch, stretch och åter stretch är ordet, synd bara att jag måste bli påmind om det på det där smärtsamma sättet.

För övrigt insåg jag att Marit Paulsen i helgen har legitimerat en av mina sjuka böjelser. Hon hävdar att det är klimatsmart att inte slänga mat, förmodligen smartare än att odla ekologiskt. Plötsligt är min jakt efter snart utgången mat för halva priset en insats mot växthuseffekten.

En annan miljöinsats var att ta de två ankskroven som blev över från helgens födelsedagsmiddag för mamma, skava loss de få köttbitar som var kvar och koka buljong på benen tillsammans med morötter och palsternacka. Rotsakerna mixades tillsammans med lite buljong och blandades med inkråmet. Voilà! Ankstuvning som serverades med lättkokt broccoli.
Resten av buljongen tillsammans med köttskavet blir till italiensk ankragu, finmat till helgen.

(fatta - fem kilo anka på tio pers, plus fyllning, plus ugnstekt potatis, allt uppätet - den här familjen förnekar sig inte)

Inga kommentarer: