torsdag, december 17, 2009

Tankar...

En sak som alltid får mig att brista ut i skratt är att jag aldrig i mina vildaste drömmar om föräldraskap kunde föreställa mig att jag en dag skulle tvätta 17-årig Dotters trosor. I dag var det en svart sak helt i syntet med massor av påsytt fluff som fick mig att frusta vilt.

För-julen är en dålig period för en som sätter en ära i att jaga extrapriser. Det finns inga! Snarare verkar den allmänna prisnivån öka, vinsterna ska tas hem den sista månaden. Nåja, jag ställer inte upp på det. Min frys är full av godsaker och jag inför köpstopp fram till efter jul.

I går satte jag in en bit rimmad bog i gjutjärnsgrytan (Anders Petter, fuck Le creuset) hällde på lite vitt vin, en halv kanelstång, två stjärnanisar, fyra vitlöksklyftor och fem svartpepparkorn. Den fick stå i ugnen över natten i 100 grader. På morgonen var den underbart mör och fyllig i smaken. Jag fixade palsternackspuré och bräserade brysselkål i honung och rapsolja.

...och hur under isen är man om Glee får en att rysa?

2 kommentarer:

Marie sa...

...och här går jag och suktar efter en knallröd Le Creuset! (Och en Kitchen Aid, men det behöver väl inte sägas.)

Onödigt, menar du?

Silke sa...

Du det finns gula! Och turkosa! För mig handlar det om att jag inte klarar att ge grytorna det underhåll de förtjänar. Mina grytor hanteras kanska omilt och jag är inte mycket för att putsa. En Le Creuset skulle bara vara källa till dåligt samvete.