onsdag, januari 06, 2010

Reflektioner

Nytt år är här, det finns inga tecken på att det skulle bli så mycket annorlunda än det förra. Jag kan inte flyga längre. Det är en av de saker som man inte längre verkar behöva lika mycket när livet inte ständigt förändras i rasande fart. Oföränderligheten verkar skapa en skorpa över själen, den når inte riktigt ut till vingarna.

Även om just det är lite ledsamt, är livet i övrigt bra. M är fortfarande kärleken efter mer än sex år, det ser heller inte ut att förändras. Jobbet är lika utmattande och utmanade som alltid och barnen är en ständig källa till glädje och oro. Jag har det gärna så ett tag till.


En annan sak som inte förändras är min jakt på extrapriser. Det är bonanza för sådana som mig (finns det fler?) så här efter jul. Jagt har köpt en bra julskinka för 19,90 kilot som jag kokade i vin på låg temperatur i ugnen med icke-julkryddning, dvs vitlök, selleri vitpeppar och svartpeppar, det tog den cirka tre timmar att komma upp i knappt 70 grader och den är härligt saftig. I stället för griljering, gjorde jag den på det hederliga cetraleuropeiska viset - en stund in i ugnen på hög värme så att svålen blir knaprig.

I morgon börjar vardagen igen.

Inga kommentarer: