fredag, januari 29, 2010

Hopp

Utsikten över Sierra Nevada är vidunderlig. Sjöar vars färg liknar den i norska fjordar. Små vägar slingrar sig i vita band längs med bergskammarna och på vissa ställen ser det ut som om någon har slängt ut en näve kardborrar över sluttningarna. Undrar om det är olivträd. På vägen hem ligger snö på de högsta topparna, men det ser jag bara bitvis mellan sömnattackerna.

Lyckades lura till mig två timmars promenad i Málaga, precis när solen efter två dagars regn tittade fram. Det är värt mycket i mörkaste januari att få gå i strålande sol och 15 grader. Hotellet är fascinerande och smaklöst. De offentliga toaletterna i form av en tårtbit har väggspeglar på båda väggarna. Förutom att man får se tre toalettstolar när man går in vilket skapar en del förvirring, så får man se sig själv i situationer som absolut borde undvikas att ses. Särskilt i ett otal upplagor när speglarna skapar en tunnneleffekt.

Maten är jättegod och jag får tillfälle att äta långkok som griskind, kalvkind och rimmad ibéricoskinka. Jag får också mitt lystmäte på både små och stora bläckfiskvarianter, fulla av smak (och sugkoppar).

Hemma mitt i natten, åker hem genom snölandskapet och minns solen.

Inga kommentarer: