onsdag, februari 10, 2010

Kylslaget

Det är mycket nu. Jobb där diskussionerna sträcker ut sig i dagar, få Son att intressera sig för ett gymnasium - det ser ut som att han går ut med bra betyg - hurra!!!!

På TV ser jag Landet brunsås. Henrik Schyffert bygger vidlyftiga teorier om hur människor i Sverige förhåller sig till mat. Känner inte igen mig alls och blir beklämd över lättviktigheten klädd i kejsarens nya kläder.

Det blir visserligen inga kulinariska mästerverk för mig heller, men glädjen och avkopplingen bor i alla fall i matlagningen. Affären har extrapris på skinkstek och champinjoner. Jag steker upp tjocka skivor kryddade med American Steakhouse Seasoning så att de får stekyta. De får bli färdiga i ugnen medan jag fräser champinjonerna i stekfettet. Vitlök, vitpeppar, en skvätt vitt vin och lite grädde. Jag höjer ugnstemperaturen, slår champinjonerna över köttet, täcker med några skivor lagrad ost och gratinerar snabbt så att allt får en knaprig yta. Finstrimlad snabbkokt salladskål svängd i rapsolja blir perfekt till.

Inga kommentarer: