söndag, februari 14, 2010

Fredagsmys

månda TISda onsda TORSda
freda lörda å söhöndah,
månda TISda onsda TORSda
freda lörda å söhöndah

Den lilla flickan har en fyllig röst som bär väl över hela tunnelbanevagnen. Om och om sjunger hon sin ramsa medan publiken omväxlande ryser och fnissar. Mamman gör allt för att distrahera henne, men allt resulterar i

månda TISda onsda TORSda
freda lörda å söhöndah...

"Har skivan hakat upp sig?" frågar mannen mitt emot mamman. Det förstår inte flickan, hon tittar frågande på mamman utan att sluta. "Man kan säga så om någon upprepar samma sak om och om igen" förklarar mamman. Det är tyst ungefär så länge det tar för en fyraåring att fylla lungorna.

månDA TIIIISDAAAA ONSDA TOOOORSDAAA
fredaLÖÖÖÖRDA ÅÅHHÅÅÅ SÖÖÖÖÖNNNDAAAHHH

Tunnelbanan stannar vid Slussen där jag går av medan jag skrattar högt.

Som en oväntad fredagspresent kom korvarna från Taylor&Jones. Det blir ett tufft val mellan Salsiccian eller lammkorven med italiensk kryddning.

Jag har redan sett ut vinet, en ny barbera d'Alba som låter jättegod. Även om Jag är sugen på Salsiccia, tror Jag mer på lamm än fläsk till vinet.

Lite schalottenlök får svettas en bra stund i frikostigt med olivolja. Under tiden skalar jag lammkorven och mosar sedan ner den i grytan. När den har fräst en stund, häller jag på lite rödvin och låter koka in. Liten skvätt grädde, knappt en halv burk körsbärstomater och frikostigt med salvia. Koka ihop en stund tills papardellen är klar. Lite pepprig olivolja och parmesan över. Ren njutning.

Inga kommentarer: