söndag, mars 18, 2007

Rättigheter

"Vissa av er tar rättigheter för givna som jag inte skulle våga drömma om". Liljevalchs fascinerar ofta, den här gången bär jag med mig en videoinstallation, en gripande text från en lesbisk kvinna i S:t Petersburg. På kvällen går vi till Paus på Rörstrandsgatan och firar att M har fått erbjudande om jobb efter att hon doktorerat. Mycket bra mat, mellanrätter som blodapelsin och nypongranité och en vinlista som kräver ett banklån. Med tanke på det är det fascinerande hur många unga som uppenbarligen har väldigt bra kontakter med sin bank.

Mitt slowfoodprojekt blev bra, 4 timmars kok på fredag, en timme till på lördag, köttet föll sönder på söndagen. Mamma åt så hon knappt fick ner någon tårta. Förrätten var rätt intressant också, potatisskiva grillad i grillpanna, fänkålsdressing med äggula, sesamolja och rökig whisky i, på toppen en skiva matjessill och krispig pancetta. Ett av recepten i Allt om Mat som verkligen känns spännande.

Barnen är här, de jobbar med sina projekt, jag kommer att lära mig massor om ryska revolutionen och folkmordet i Rwanda.

Inga kommentarer: