torsdag, mars 01, 2007

Förskjutet

Hade anledning att fundera över vår användning av naturresurser. Mitt i flunsan svartnade TVn. Det blinkade en liten lampa längst bak i huvudet om att kabelteveleverantören skickade brev om att de skulle byta digitalboxarna. När sådana papper kommer, lägger jag dem på hög för att tas om hand vid tillfälle. Jag förlitar mig på att de som vill att jag ska göra något skickar brev i mycket god tid och agerar därefter. Detta brev kom för ungefär två veckor sedan, inte kunde dom väl... Jo, det kunde de. 27/2 skulle det vara bytt, bara en vecka efter ankomsten?

Med cirklarna rubbade och feber i kroppen släpade jag mig till närmaste Expert och fick en ny box och ny fjärrkontroll. Vad gör man med den gamla boxen? Jo slänger den! Visserligen till återvinning, men jag har haft den kortare tid än ett år! Det mest ironiska är att batterierna i den gamla fjärrkontrollen fortfarande är friska, jag flyttade dem till den nya och det fungerade fint. Undrar om de räcker den nya fjärrkontrollens livslängd ut också.

När jag var liten läste jag mycket science fiction, bland annat "Mannen som sålde månen" av Robert A Heinlein (som även skrev novellen Starship troopers). Om jag minns rätt så liknade det samhälle han målade upp i sin bok från femtiotalet bra mycket vårt i dag.

Mina smaklökar är fortfarande drabbade, jag har en något "förskjuten" smakupplevelse. vissa saker smakar mer, vissa mindre, tyvärr är det de smaker jag tycker minst om som förstärks. Därför håller jag mig till enkla rena smaker, det blir en annan barndomsfavorit. Norrlandspölsa, potatismos, stekt ägg och rödbetor. Först smälter jag lök i smör, så den blir mjuk och söt, sedan får Norrlandspölsan sakta lösas upp. Moset (som rörs med skållhet mjölk och lite smör - vispa inte!) läggs underst på tallriken, sedan skall det täckas med ett lager pölsa och till slut ägget ovanpå. Sedan äter man från kanterna inåt till bara gulan återstår. Det bästa til sist.

2 kommentarer:

Marie sa...

Dina inlägg kan man bara läsa när man är hyfsat mätt, annars går man bärsärk i kylen.

Har också tvingats byta digitalbox och dumpa den (icke-)gamla, helt sjukt. Sällan har något irriterat mig så mycket som ComHem gör, på ALLA sätt!

Silke sa...

:-) Tack, jag har det som mission, att sprida lite sund hunger i världen. Och CH har en ruskig tur att jag är så lat (och att jacket sitter på ett så bra ställe i lägneheten) annars hade jag bytt för lääänge sen. (otroligt, jag är fortfarande inloggad fast jag har dumpat alla cookies (trodde iaf).