söndag, augusti 24, 2008

Alla gör det II


Trots att jag i princip fotograferade varenda svamp jag stötte på, trots att jag bara var ute i drygt en timme, kom jag hem med minst fyra kilo svamp. Just nu är det ett enormt överflöd i skogarna. Hemma är det bara jobbet kvar. Hacka och förvälla, plasta in portionsförpackningar. Nu har jag verkligen minst ett års förråd i frysen. Det som plockas nu, måste ätas på en gång. Inte för att det skulle vara några problem.

M och jag gjorde jätteravioli, fyllda med ricotta och stekt karl johan som fick gratineras i tomatsås och parmesan på topp, medan vi väntade på att Peposon skulle nå sina tolv timmar av kok. Kan det bli enklare: ett kilo magert kött, en flaska Chianti, en vitlök och en näve krossade svartpepparkorn. In i ugnen på 100-110 grader i tolv timmar. Köttbiten faller sönder bara man tittar på den. En lite dyrare Chianti till och lite bröd att suga upp såsen med.

Gudomligt.

Inga kommentarer: