onsdag, augusti 20, 2008

Alla gör det



Hela matskribentgänget jag följer springer omkring och plockar svamp. Så även jag. Bara för att skilja mig från mängden lite, så gör jag det från cykelsadeln på väg från jobbet. Förmodligen fullständigt livsfarlig far jag runt på grusvägarna och stirrar stint på vägkanterna. Varje gång jag ser ett rostrött eller brunt huvud sticka upp ur mossan eller gräset tvärnitar jag med gruset sprutande om däcken, hoppar av och skördar. I går räckte skörden till en vegetarisk lasagne, med ett lager av svamp, ett lager spenat och ett lager keso blandat med gräslökssmakande färskost. Det sistnämnda fick jag ta till eftersom det inte fanns en enda Ricotta att uppbringa i hela centrum. I dag gjorde vi vegetarisk moussaka, där karljohansvampen fick ersätta köttfärs. Dessutom räckte det till att fylla förråden i frysen. Min Far som på gamla dar roar sig med att fånga solenergi på olika sätt har i ett av sina experiment också lett värme i jorden under grönsaksrabatterna. Det verkar fungera, häromdagen kom han med en squash som säkert väger två kilo. För mig att experimentera på.

Inga kommentarer: