måndag, mars 09, 2009

Fölsemiddag nummer 2

Eftersom M och jag fyller år dagen efter varann, är det lätt att ha gemensam fölsedagsmiddag, men varför skulle man det om man kan ha två speciella tillfällen? Alltså hade vi en till i lördags. Långkok är häftigt och när jag hittade det här receptet var saken klar. Jag har dessutom upptäckt att Sytemet har extrapris på vissa viner. Fatta! Extrapris på vin! Egentligen har jag en mumsig portugis från Douro - J - som blev över från nyårsafton, men när jag snubblar över en flaska med rött pris och det ändå är födelsedagsmiddag och alltså är lite extra, kan jag inte hålla mig. Det blir en dunderhit. Den rustika maten, fläskkarrén som smälter i munnen, den knapriga rågbrödskivan under röran med mungbönor och grönsaker, timjansdoftande och indränkt i skyn som blir kvar i grytan efter en dags kokning understöds av ett vin som tar ordentlig plats i både doft och smak.

Vad jag fick av barnen? En tre månaders prenumeration på Allt om Vin. Dom har det inte alltför svårt att välja.

Inga kommentarer: