söndag, mars 01, 2009

Den tiden på året

Hötorgshallen i all ära, men priset på vissa grönsaker passerar ofta hutgränsen. I julas köpte jag gulbetor och blev helt ställd när jag fick betala 80 kronor kilot (!) för en j-la beta, även om den var gul. Vis av den erfarenheten frågade jag vad San Marzano tomaterna kostade innan jag gav mig på dem. Etthundrasextio kronor kilot fick mig att snörpa på munnen och låta dem ligga, även om det handlade om råvaror till födelsedagsmiddag.

Det löste sig till det bästa när jag passerade en torghandlare som hade en låda San Marzano bakom disken och jag fick köpa ett och ett halvt kilo för femtio spänn!

Som så ofta förr, började matplaneringen med en flaska vin, Sagrantino di Montefalco som stod och såg intressant ut på Regeringsgatan.

På M:s förslag tog jag fram hjortfärs ur frysen och blandade den med inkråmet från två salsiccior, lite extra fänkål, rödvin och en anings ströbröd, förutom det vanliga salt och peppar medan M var sysselsatt med att vildsint röra i polentan.

Samtidigt kokade jag en buljong på kycklinglever selleri och palsternacka. Buljongen fick sedan reducera med schalottenlök och salvia. Jag mixade en ljusbrun kräm på lite kycklinglever och palsternackan och redde såsen med den. Slutligen hällde jag på lite portvin och fick en otroligt fyllig tjock brun sås.

Hjortfärsbiffarna stektes upp tillsammans med egenplockad karl-johan och fick vila en stund i ugnen medan jag använde tomaterna och gjorde en enkel kompott - olivolja får fräsa med vitlök och tomatpuré tills tomatpurén mörknar något. Sedan häller man i tomaterna och smaksätter med salt socker och balsamvinäger. Jag gjorde den syrlig för att pigga upp resten och balansera vinet.

Tillsammans med polentan som fick en skorpa i stekpannan var det en helt ok middag. Vinet var lite tjurigt i början, men öppnade upp efter ett tag och var sanslöst bra till. Grattis på oss båda.

Inga kommentarer: