måndag, februari 23, 2009

Mycke oväsen


"Hej! Vi är här för att riva ditt badrum!" Efter den hälsningsfrasen kom en man i min storlek och en huvudet högre ung kvinna in och började förbereda för att byta golvbrunnen i badrummet. Ända sedan december har golvbrunnen under badkaret släppt in stora pustar av minst sagt mustig avloppsdoft.

Badkaret hamnade snabbt i Sons rum, toalettstolen står i hallen. Efter att förberedelserna var klara kom huvudpersonen i dramat - den lille rörmokaren med en bilmaskin som nådde honom från axeln till fötterna. Han pluggade in manicken i uttaget på lampan ovanför diskbänken (den mesta elen var där sa han) och satte igång att avlägsna golvet i badrummet.

Vilket liv! Tio minuter efter han började, cirka fem i halv nio höll grannarna på att slå in dörren. Ljudet i trapphuset var om möjligt värre än i lägenheten och jag hörde ungefär hälften av vad de försökte få fram. Budskapet var ändå tydligt: "Vad i h-e menade jag med att låta så där före nio på morgonen när det dessutom är sportlov?!"
Jag försökte förklara för kvinnan först i kön att jag inte bestämmer över rörmokaren - ta ut honom får jag snacka med honom - röt hon.

Sagt och gjort, han gick ut och förklarade - inte alltför diplomatiskt - att han hade ett jobb att göra och att folk i allmänhet började jobba vid åtta, sportlov eller inte. "Äh håll käften!" halvskrek hon och gick ner till sig.

Sålunda uppfriskad gick jag till jobbet. Ända ute vid bilen, 20 meter från huset hördes oväsendet från bilmaskinen.

Jag är utan dusch i minst en vecka. En toastol finns i reserv.

Dagens och morgondagens mat. Serveras med kokt broccoli och sallad på röd paprika och gurka.

1 kommentar:

Marie sa...

Oh så hemskt. Rym om du kan!