torsdag, februari 12, 2009

Den smala vägen

Mat är sällan så intressant som när man ålägger sig själv restriktioner. Efter USA, såg jag inte längre det man som kille brukar grabba tag i när det är dags att fixa nummer ett. Det är bara att bita ihop och göra det som krävs för att komma i kläderna igen.

Bönor och linser i kontrollerade mängder är återigen basfödan. Jag drygar ut allt med mängder av salladskål. Salladskål lätt uppfräst i sesamolja, kryddad med fisksås och blandad med lättkokta röda eller gröna linser är både gott och mättar länge. En och annan wok är perfekt till. En chili går också fint att blanda ut med salladskålen. Att mosa uppkokt ancho i chilin är genialiskt. Det blir en fantastiskt fyllig smak.

Jag kompenserar också kaloribristen med att lägga ner en del tankemöda på helgmaten. I lördags åt vi lammentrecôte med rödvinsky, jordärtskocksmos blandad med rostad lök och dekorerad med chorizoflarn, tomatmarmelad och sparris.

5 kommentarer:

muh sa...

Men du som är köttkille...har du inte testat LCHF?

Silke sa...

LCHFar för fullt just nu och trycker i mig en liten kryddig lufttorkad korv:-) I övrigt funkar det inte optimalt för mig, jag bli sjukt sugen hela tiden om jag inte fyller magen med nån form av bulk. Muh?

Marie sa...

Ja, fel inlogg. Blev tvungen skaffa en till eftersom någon har en "hemlig blogg" där jag inte fick finnas som mig själv.

Men alltså bulk - det är ju bara att ösa på med fett? Mängder, använd osten som macka och en cm smör som pålägg, då är det fysiskt omöjligt att bli sugen på fyra timmar åtminstone :)

Silke sa...

Haha, du känner inte mig uppenbarligen. Allvarligt talat, måste jag läsa på lite mer om det. De länkar jag hittade var liiite för mycket halleluja. jag återkommer.

Marie sa...

www.kostdoktorn.se

(Finns fler länkar där)

http://airamsmat.webblogg.se/