tisdag, februari 17, 2009

LHCP tugg

Även om alla näringsläror hävdar att de är den enda vägen och de andra är orsaken till all fetma i världen och dessutom bidrar till växthuseffekten, finns det säkert något korn av sanning i dem. Om GIs clou är blodsockerkontroll, så lägger LCHP till att det är mängden av insulin som kontrollerar om fettceller ska släppa ifrån sig sin last eller inte. Insulinet produceras om blodsockernivån stiger.

Fortfarande är blodsockerhalten nyckeln oavsett om det är "långsamma" kolhydrater eller "bara" proteiner och fett. Tyvärr tillåter nog ingen av metoderna att kaloriintaget överstiger förbrukningen. Sedan tidigare behärskar jag GI till fullo (och den funkar). Tyvärr är jag inte lika bra på LHCP - jag blir mätt - men eftersom maten är skitgod så finns det inte en chans att sluta i tid utan det blir bra många fler kalorier per mål.

Jag delar med mig av ett LHCP experiment i alla fall, ett som räcker för oss tre:

Fyllda fjärilskotletter enligt förebild från Prag, Baráčnická Rychta

3-400 g benfri fläskkotlett i ett stycke
Tre hårdkokta ägg
1-2 tsk ansjovispasta (Grebbestads, men den italienska går givetvis bra)
2 tsk rapsolja - Zetas fylliga och nötiga är bäst.
Citronzest
6 cornichons (eller 3 soltorkade tomater om man dissar det centraleuropeiska)
Vitpeppar
Salt
1 gul lök
1 msk smör
1 dl vitt vin (billig bulgarisk sauvignon blanc funkar fint)
1,5 dl matlagningsgrädde
1 tsk koncentrerad kalvbuljong (Eldorado funkar fint)

Hårdkoka äggen.
Gör i ordning köttet: Skär först en ficka ca 5 mm från kanten, skär sedan av ytterligare 5 mm. Upprepa så många gånger du behöver.

Skala och dela äggen, peta ut gulan och mosa den tillsammans med ansjovispastan och lite rapsolja. Riv eller zesta ner skalet av en fjärdedels citron.

Banka ut kotletterna lite, krydda med salt och vitpeppar inuti. Fyll med mosad äggula, 2 små cornichoner och äggvitan från ett halvt ägg, skuren i två delar (på längden). Nyp ihop med tandpetare och krydda med salt och vitpeppar.

Hacka löken och fräs den i smör tills den blir brun. Ju mer tid det tar desto godare sås. 10-15 minuter är bra. Ta ut löken, höj värmen och bryn kotletterna på båda sidor. Häll i vinet, lägg tillbaka löken och låt koka ihop lite. Fyll på med grädde, kalvbuljong och koka i fem minuter.

Vill du lyxa, sila av såsen. Själv älskar jag de små lökbitarna.

För LHCP, servera med ugnsrostad vitkål, för resten funkar kokt potatis, blomkål/potatispuré, knödlar... ni fattar säkert.

P.S. Jag har aldrig varit bra på förkortningar - LCHF ska det vara...

6 kommentarer:

Marie sa...

Fast det där med kalorimängd brukar bli självreglerande när man äter huvudsakligen fett - det stannar i magsäcken mkt längre än carbs och man ÄTER de facto inte fler kalorier, sägs det.

Jaja, inte vet jag, det brukar hur som helst funka bättre för män av nån anledning. Ganska kul exempel på www.kostdoktorn.se just idag, om nån sydafrikan som haft otrolig framgång. Sen är det förstås personbundet också, jag skulle nog aldrig palla såna fett- och proteinmängder utan att bli illamående, men en del gör ju det.

Silke sa...

Tja, det handlar om att göra det rätt. Jag är ovan, i dag lyckades jag laga så kalorimängden blir mer rätt. Tack för tipset, jag kan köra detta ett tag som omväxling.

Ulrika sa...

Så vad är nu LCHP?

Vad går det ut på och varför är det så bra?

Och varför äter du gulan!?!?!

// Ullis

Silke sa...

LCHF ska det va. Hittade en länk som förklarar allt! http://jomari.se/2009/01/20/lchf-sexdiet/

I övrigt finns hur mycket som helst på google om man använder rätt förkortning :-)

Marie sa...

Jonas Colting har en rätt sund syn på saken och verkar ju inte direkt bli undernärd, svag och svårt sjuk av hur han äter - pallar man triathlon har man rätt schysst drag i musklerna :)

http://www.bt.se/sport/motion/njut-av-nyttig-mat(1163122).gm

Jaja, det är tur att man får pröva sig fram och hitta sin egen modell

Marie sa...

http://www.lchfrecept.com/Default.aspx