söndag, maj 17, 2009

Frankfurt


"Did you like your Handkäse" Frågar servitrisen med ett nästan försmädligt leende. "Absolutely!" Svarar jag. "And the Blut und Lebervurst was fantastic!" fortsätter jag.
Ibland har man tur, jag äventyrade lite i Frankfurt och tog tåg i stället för taxi till hotellet, vilket resulterade i en 40 minuters promenad. Det gjorde absolut ingenting. I Frankfurt är det 23 grader, jag går längs med floden där vyer över gamla hus blandas med futuristiska skyskrapor. Jag kommer till hotellet redigt hungrig och slår upp googlemaps för att se vad det finns att äta. Efter ytterligare irrande, kommer jag till Shreiber Heyne som är en oas bland hyreshus, en liten trädgård med träbänkar, där man serverar apfelwein och en genuin tysk husmanskost. Handkäse är en bit ost som är nästan transparent, med en mycket mogen smak, dränkt i vinäger och rå lök på centraleuropeiskt vis. Brödet som serveras till är mörkt, mjukt och syrligt (riktigt smör).
Blut und Levervurst är två korvar, inte en som jag trodde. En nästan svart korv med krämigt innehåll som innehåller späckkuber med en mild kryddning, ligger bredvid leverkorven - något fastare, men fortfarande lös i konsistensen. Dessa små underverk serveras med surkål och potatismos. Jag får hålla mig för att inte stöna högt efter varje tugga. Klockan är tio, jag sitter i t-shirt i den ljumna kvällen medan servitriserna dricker öl och röker.

Inga kommentarer: