fredag, april 30, 2010

Mösspåtagning


Plötsligt lyfter slöjorna från blicken och Stockholm blir oerhört vackert. Huset i början av Oxtorgsgatan som går åt akvamarin, den trämönstrade fasaden vid Oxtorget och Drottningens hus, mitt emot Johanneskyrkan, sedd genom en alm som precis håller på att få sina babylöv.
Kanske är det så att Dotters glädje färgat av sig - de har haft mösspåtagning i Rålambshovsparken. Hon går ut gymnasiet om sex veckor. Det är helt sjukt, hon blir äldre, inte jag!
För ett proggigt sjuttiotalshjärta som mitt är det samtidigt en utmaning. Det här representerar en av de jobbigaste perioderna i mitt liv där hela min omgivning klättrade på varann för att skapa sig en roll och ofta kändes det som om jag stod vid sidan som den extreme individualist jag alltid har varit. Jag kan se det här också. Små barn (läs 18-åringar) som desperat försöker ta plats, ibland på andras bekostnad och alla är så oerhört självmedvetna, precis, hela, tiden.

Efteråt tar jag en runda i Hötorgshallen. Hos Argentiska livsmedel är det kö, folk gör av med små förmögenheter på utskuren biff och entrecôte, själv har jag sett ut ett fint stycke rostlock med en härlig fettkappa. Jag står nästan och hoppar jämfota innan det blir min tur, nervös för att någon före mig ska ta den. Det går bra. Jag blir extra glad, när han säger att det är sista biten. I morgon ska jag skära snitt i fettkappan, fräsa den ordentligt i grillpanna och sedan steka den i flera timmar i låg temperatur. Bästa grillade potatisen till och kanske en Ripasso.

Inga kommentarer: