torsdag, september 02, 2010

Överflöd


Det är det här som håller mig sysselsatt på fritiden. Bara i dag kom jag hem med bjässen till höger. Ingen mask, fast i köttet och vägde tamigtusan över halvkilot. Svampplock är Zen. Man tömmer huvudet på alla tankar och fokuserar bara på att urskilja de bruna och röda hattarna i blåbärsriset, bland löven och i mossan. Kartlägger skogen runtomkring, smyger sig på dem och slutar aldrig att spana.
Det blir en del god mat också. Förutom klassikern svamp och äggröra, har jag fräst svamp i olivolja med färsk vitkål och lite vitpeppar. Svamplasagne är en höjdare, man behöver inte svart trumpetsvamp. Färsk pasta med zucchinikräm och ganska hårt stekt svamp är en utsökt förrätt.

Det absolut, absolut godaste var att ta benen från de lite större Karl Johansvamparna, skära dem på längden i smala remsor (3 mm) och torka dem i ugnen i cirka två timmar på åttio grader. Låt dem svalna. Stek dem sedan i några minuter i olivolja, lägg till en vitlöksklyfta och finhackad rosmarin på slutet. Fullständigt gudomligt. Vi åt till lammytterfilé, ugnstorkade körsbärstomater och belugalinser.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Ja jag tänkte just fråga. Men det klart att det är svamp!
Nu blev jag sugen på stekt fingersvamp på Vasa knäckebröd!

Silke sa...

Den kombinationen fanns inte ens med på kartan :-) Jag har ett par champinjoner som jag ska göra något gott med i kväll. Knäckebröd...

Silke sa...

Frästa champinjoner (från skogen), vitlök fänkål och apelsinskal och en minimal skvätt grädde. En hårdbrödbit för att plocka upp med...