fredag, december 08, 2006

Julfisk

När jag äntligen kom till lutfisken på julbordet var den slut. Med tanke på att jag inte kände hunger förrän femton timmar efter att jag pressade i mig den sista mintkyssen var det nog lika bra. Nu är det så att jag tillhör den numera utdöende art som verkligen gillar lutfisk. I dag blev det klassikern: Grön ärtpuré smaksatt med torr sherry och kycklingbuljong, vitsås med massor av kryddpeppar (lite lite svartpeppar) och kokt potatis.

Nuerejuligen.

Såg en fantastisk uppvisning i ärlighet häromdagen. Jag var på Affären i backen, den med alla spännande konserver billiga grönsaker och stora påsar ris, det enda stället jag vet där de säljer Fantasyläsk med vattenmelonsmak. Jag stod i kassan med sex burkar när jag märkte att paret framför mig studerade sitt kvitto mycket noga. Mannen ställde sig sedan och väntade på kassörskans uppmärksamhet, vilket tog en stund. Den klassiska scenen. Något extrapris som inte kom med, irriterat tonläge, kassörskan på defensiven... "Du" säger han och pekar på en tio kilos potatisäck - du glömde att ta betalt för den här - kassörskans haka ramlar ner, det tar en stund innan hon fattar och spricker upp i ett leende...

Inga kommentarer: