söndag, december 31, 2006

Gott slut...

Hemgjord kycklingleverpaté (fyllig), Lollorosso uppfräst i olivolja och vitlök (fräscht bitter), ett kavringchips (häftigt), rödvin/chilireduktion (saltsyrligt) och balsamicoreduktion (sötsyrligt) utgjorde en bra början. Fortsättningen blev ankbröst med råraka och kaffe/rödvinssås. Egenplockad karljohan uppfräst i ankfettet till. Saffranspannacotta med björnbärscoulis fick avsluta. Mina föräldrar blev väldigt förtjusta i päronkonjaken och allt blev väldigt trevligt. Vilken fantastisk kontrast till julafton.

Dotter och jag stötte samman, när jag bad henne att hjälpa mig och Son med städning. Hon som i normala fall är världens mest initiativrika, bad mig att peka ut alla dörrkarmar i lägenheten - de som jag bad henne att tvätta rent. Jag har otroligt svårt att hantera det där passiva motståndet jag-gör-det-här-så-dåligt-jag-kan-så-kommer-du-inte-att-orka-be-mig-igen. Vi morrade och gläfste åt varann medan Son hukade sig och självmant började städa undan - något som heller aldrig händer annars. Ett smärre mirakel hände sedan, hon tinade ganska snabbt upp, torkade rent karmar, köksluckor och garderober och vi hade riktigt trevligt alla tre.

Barnen tillbringar nyårsfton med sin Mamma, fest på Lidingö med nye pojkvän (sedan länge). Han var där när jag lämnade över, vi skakar alltid hand vid de fåtal tillfällen jag tillåts att snubbla på honom. Jag unnar dem allt gott, skilsmässan var länge sen och det var det bästa som kunde ha hänt för oss båda, men i min själs mörkare och skadeglada hörn kan jag inte låta bli att undra hur han har det - särskilt när jag ser honom iförd verktygslåda fixa i hennes lägenhet, en av de saker som absolut aldrig fungerade oss mellan.

Nu dags att förbereda nyårsmiddag. Jag har blivit tilldelad medlemskap i "förrättsgruppen" och lyckats att dupera dem till att de bjuder på öl, och jag fixar förrätten utan att någon känner sig förbigången. Alltså har jag (i min egen takt och som jag vill ha det) värmt rapsolja till 70 grader och hällt den på en massa örter, nu silas den och blir en vackert grön aromatisk vätska. Jag har gjort en äggstanning med dill (royal), kavringchips och skall hacka bl a fänkål till en marinerad grönsaksblandning (crudité). Det blir löjrom med dillroyal, kavringchips och fänkålscrudité.

Gott nytt år på er alla som förirrar er hit ibland, gott nytt år på mig, nästa år kommer allt att bli bättre.

2 kommentarer:

Gitto sa...

Gott nytt år på dig med. Och visst är det på Pivovarsky Dum som jag har hittat min samp...

Marie sa...

Naturligtvis kommer nästa år att bli bättre!

I egenskap av för(v)irrad är jag här titt som tätt, det vet du ju! ;)