måndag, december 11, 2006

Trångt i portgången

Himla fint är det när Comhem för att fira övertagandet av UPC dubblar min hastighet i kabeln. Värre är att det tycks saknas kapacitet för detta. I flera veckor har jag haft en kontakt som bäst kan beskrivas som "hackig". Så retfullt att se stapeln nere i högra hörnet snabbt fyllas på fram till den sista rektangeln. Sedan blir det stilla.

Länge.

När jag tappar tålamodet (efter flera dagar) och ringer 118118 för att få numret (sista rektangeln även här typ) så möts jag av "Just nu är det så många som ringer att vi inte kan ta emot ditt samtal, var görsök senare" Ha! Det är alltså förbi de normala 45 minuternas väntetid.

Följetongen med stjärnanis fortsätter. I går fixade jag söndagmiddag: Billig köttfärs blandas med smulad julknäcke (M köpte den och blev djupt besviken över att den var ljus, så den hamnar i ströbrödfacket) lite vatten från blötlagda plommon och ägg, salt, stjärnanis och svartpeppar. Jag formar järpar fylllda med plommon och ädelost, steker champinjoner, gör sås på lite rödvin, resten av plommonvattnet och Campbells champinjonsoppa. Kokt potatis och resten av de rårörda lingonen från förra veckan serveras till, alla blir jättenöjda. Tänk att kokt potatis betraktas som lyxmat här - vi äter mer ris.

Jag har också fräschat upp Flygande Jacob, för att kunna stå ut med den själv (barnen älskar den). Den här gången sjöd jag kokosmjölk med torkat citrongräs, chilipeppar och kryddade med sweet chilisås, fisksås (nam pla) och massor med koriander.

Inga kommentarer: