söndag, december 24, 2006

Julköttbullar

Två kokta potatisar från gårdagens silltallrik
Ett ägg,
Ett halvt kilo köttfärs
En riven lök
En skvätt av Nils Oskars kalasjulöl (drygt en halv dl)
En stjärnanis
Ere kryddpepparkorn
En nypa malda kryddnejlikor
En nypa kardemumma
Chili (kockens milda går bra)
Spiskummin (kryddblandningen ovan blir något söt, spiskumminet ska balansera doften)
En vitlöksklyfta
Salt, minst en halv tsk
Nypa=ett generöst kryddmått

Kryddorna krossas och mals i en mortel, potatisen mosas tillsammans med ägget till en gegga. Blanda i kryddorna, den rivna löken, häll i en skvätt öl ur glaset (kocken ska naturligtvis ha öl) vänd ner köttfärsen.

Rulla till rätt små köttbullar, låt dem få färg i en het stekpanna (i omgångar) och lägg i en form i ugnen (150 grader). Efter 20 minuter har du en omgång av de ljuvligaste julköttbullar.

Doften av kryddblandningen fick till och med coola Dotter att få liv i sin röst. Son åt 16 stycken. Vi kunde inte enas om lingon eller äppelmos, så jag rörde ut lite lingon med muscovadosocker, blandade i en rejäl klick med äppelmos och kryddade med nejlika, spiskummin och lite cayennepeppar för stingets skull.

Utanför i parken har julkocktailpartyt flyttat in, inte ens centrumvakterna har förmodligen hjärta att jaga bort deltagarna. När jag går och lägger mig, dan före dopparedan, är det lika mycket fest på lokala haket som alla andra lördagar. Själv åker jag till föräldrar och äter karp med potatissallad, något som jag har gjort i över 45 år.

Inga kommentarer: