fredag, juni 20, 2008

Midsommaraftons afton

Vissa seder tas upp väldigt snabbt av Sveriges nytillkomna. På vägen hem cyklar jag förbi ett gäng killar vars föräldrar definitivt inte är födda i landet. De bär på en platta öl och mumlar "Lapin Kulta" när jag cyklar förbi. Jag blinkar åt dem och de ler.

När jag kommer hem, tar jag fram de lammkotletter jag har köpt för halva priset tidigare i veckan, smörjer in dem med en röra av vitlök, salt olivolja och timjan och låter dem ligga på diskbänken tills de antar rumstemperatur.

Jag gör en grop i en stor rödlök med hjälp av en äppelkärnare, häller i salt, lite balsamvinäger och olivolja och stoppar in i ugnen, under tiden som jag klunkar i mig en Samuel Adams. Åh, förresten en liten flaska Rocca Guicciarda är redan upphälld på karaff och står i fönstret för att anta gamla tiders rumstemperatur - 17 grader.

Jag gröper ur en bifftomat, hackar innandömet och blandar det med olivolja, vitlök, salt och balsamvinäger tillsammans med en brödskiva. Allt får snurra i en matberedare en stund. Röran går tillbaka i tomaten som åker in i den 150 grader varma ugnen för att göra rödlöken sälskap. När 40 minuter har gått, grillar jag lammkotletterna i grillpanna och äter med nypotatis.

Chiantin är perfekt till.

Inga kommentarer: