söndag, juni 22, 2008

Sommartorka

Vaknade upp med dunkande hjärta, och en lätt släng av ågren. Trevlig kväll igår som slutade sent med konjak. Jag fick uppdraget att fixa köttet och grillade ett och ett halvt kilo entrecôte i ett stycke. Köttet hade marinerat i en whiskymarinad i ett dygn och var ett perfekt bevis på att även kött som inte har handlats hos "Argentinarn" på Hötorgshallen kan bli sanslöst bra med rätt hantering.

Sedan piggnade jag till rätt bra när en av rubrikerna på DN:s förstasida propagerade för avhållsamhet som ett medel mot spridning av könssjukdomar. Jag är uppvuxen på 70-talet, med budskap om fri sex, allas rätt till sin egen kropp och rätt till att bestämma över den. Det gör mig beklämd att se att världen i det här sammanhanget mer verkar gå bakåt. Dubbelmoral, förlegade värderingar och en återgång till kristendomens syn på sex som något som måste kontrolleras noggrant. Naivt kanske, men jag föredrar beslut tagna utifrån kunskap och nyfikenhet framför dem som bygger på rädsla och trossatser alla gånger.

3 kommentarer:

dyermaker sa...

Brown sugar... Muscovado?Råsocker? farin? (I marinaden, alltså)

Silke sa...

Hade råsocker hemma, så jag tog det. Annars hade jag nog tagit Muscovado. Farin och jag har inte umgåtts på länge...

dyermaker sa...

OK! Tack! Ska testas!