torsdag, juni 05, 2008

Paris igen

En av fördelarna med jobbet är att man får en och annan av Europas städer för sig själv en stund. Så hände i dag. Paris är lagom tempererat för en sverigebo i elegant mörkbrun kostym och röd, prickig slips. Efter dagens värv sicksackar jag längs med Rue de Rivoli. Tittar på Louvren, Seine, strövar igenom Jardin les Halles, förbi Centre de Pompidou, ända till Marais. Uppenbarligen ser jag ut att höra hemma i krokarna, tre gånger blir jag stoppad och frågad om vägen - på Franska!

Tyvärr krossar jag deras illusioner när jag säger "English please", men det känns väldigt trevligt. Till slut hittar jag en restaurang på Rue Francois Miron - "Au Bourgignon du Marais" och äter en bra Jambon Persillé och en hyfsad Confit de Canard, dricker ett glas Bourgogne och Evian. Sedan promenerar jag till Métron, tar den gula linjen till Charles de Gaulle och därifrån pendeltåget till hotellet i förorten där jag bor.

Inga kommentarer: