fredag, juli 18, 2008

Fast (food) road to hell

Efter 40 km på jonnen i dag (totalt 240 denna vecka) och inspirerad av artiklarna om att fett återigen är rumsrent, belönar jag mig själv med Max Californiaburgare och lökringar. Jag är normalt inte någon anhängare av Max, logistiken suger (varför beställa två gånger?) och hamburgarna smakar alltför mycket gatukök. På något sätt har dock reklamen smugit sig under skinnet och jag är nyfiken på guacamolen.

Det gläder mig att de har förbättrat logistiken, även om man fortfarande får beställa två gånger, finns det nu fler kassor och man får en egen kassörska. Jag blir också glad av att hon lyckas klämma in lökringarna i priset på ett mål alldeles självmant, vilket sänker priset med elva kronor. Tyvärr så är hamburgaren sig lik, samma vattniga, saltiga smak, samma sega tvättsvampskonsistens och dessutom är den uppvärmd - inte nystekt - där tokförsvann de eventuella fördelarna med att först beställa i grillen. Dessutom separerade deras majonnäs så att hamburgaren läckte vita vattniga tårar redan från början. Hur illa hamburgaren än var, så är Max oslagbara på lökringar. Det är riktig lök i dem och frityren är lagom tjock så att ringarna fortfarande syns igenom. De är riktigt nyfriterade och alldeles, alldeles utsökta.

Statistiskt sett var så måltiden helt ok, och styrkt åker jag in till Stockholm för att kolla rean. Reference Audio på Götgatan skyltar med en stereo för 300 000 (högtalare för 80 000 till). Den är snygg, men jag väljer bort den och hittar i stället några helt ok plagg för 50% mindre än vanligt. Hittar också en ny tekopp på 125 kvadrat, och får köpa den av konstnärinnan själv. Jag har varit sugen på hennes alster länge, de är så subtilt udda. Och praktiska.

Hemma igen, drar jag igång en lammstuvning med kål, sätter på Doobie Brothers och öppnar en belgisk öl. Medan stuvningen kokar klart äter jag nachos med Eldorados ostdip ur burk. M är i Italien igen, barnen är fortfarande hos Mamma, jag har bara mig själv att prata med.

Det är gott sällskap.

Inga kommentarer: