fredag, juli 25, 2008

Korumpa

Det är sommarens vackraste och hittills varmaste dag. Inte ett moln på himlen. Jag har övertygat Son om att vi ska cykla till Kanaanbadet. Han var inte odelat road - egentligen inte road alls - men jag argumenterade kraftfullt.

Vi tillbringar några timmar med att försöka dränka varann på ett antal raffinerade sätt, antingen genom att stänka vildsint (han lär sig snabbt mina knep) eller genom att han greppar mina ben och vägrar att släppa taget medan jag fäktar med armarna i vatnet och fnittrar hejdlöst. Dotter vägrar fortfarande att sällskapa med oss, en snart sextonåring anser att hon har det bättre på egen hand.

På kvällen gör jag en ratatouille med egen twist; aubergine och zucchini saltas så vätskan dras ur, sedan blandar jag dem med urkärnade tomater och rödlök.

En bit rumpstek från Gotland, köpt på Coop gnids in med röksalt. Jag halstrar den i en mycket het stekpanna och lägger in den in ugnen på låg värme (etthundratio grader). Efter en och en halv timme når den sextio grader.

Jag häller citron, olivolja, salt och råsocker på grönsakerna och stoppar in dem överst i ugnen. Steken får svettas längst ner.

Slutligen kokar jag några små potatisar, drar upp ugnen på tvåhundra grader övervärme och låter dem få en brun skorpa. Ratatouillen blandas med hackad mynta, kikärter och vitlök och får vara i en kvart till så att den också får färg.

Jag hittar en flaska Chateau Gratien i klädkammaren, det är lika bra och passa på och dricka franskt när M är borta. För åttio kronor är detta ett fynd.

Alla uppskattar sina delar, barnen gillar kött, potatis, kikärter och tomater. Jag tar hand om rödlöken, zucchinin, auberginen och givetvis köttet, även om just det är en besvikelse. Trots att det normalt kostar nästan tvåhundra kronor kilot, är köttet svampigt och ser ut att ha varit insprutat med vätska. Pinsamt! Man får bättre och billigare på Hötorgshallen, men folk är beredda att betala vadsomhelst för den ekologiska märkningen.

I morgon är det läge för solkräm. Jag är alldeles röd om vissa delar av kroppen.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Ja skulle säga att det var dags för solkrämen långt tidigare än imorgon va? Du är ju redan röd!? ;-)