onsdag, september 27, 2006

Utrensning

"Du har verkligen lite tandsten" säger tandhygienisten. Äntligen, efter 28 år av blödande tandkött, timmars misshandel med vassa verktyg, och ständiga kränkningar av diverse hygienister har jag lärt mig att borsta tänderna rätt. Education by pain, kom inte och säg att det inte fungerar. Motvilligt informerar hon mig att hon kommer att korta tiden för behandling från 50 till 30 minuter nästa gång. Hon antyder till och med att det förmodligen kommer att räcka med en gång om året hädanefter. Woohoo.

En annan form av rensning handlar om vad som händer i magen när man äter mycket svamp. Svamp är svårsmält och magen gör verkligen allt för att rensa ut den. Nog med detaljer.

Trött på höstlik mat med svamp, rötter och grytkött, tar jag mangon och limen som legat sen i söndags, köper röd spansk peppar, färsk koriander, cannelinibönor och gör en sallad som jag blandar med färska räkor. Riktigt bra blir det.

Värdelöst vetande - att ge någon korgen - kommer sannolikt ända frpn medeltiden när adelskvinnor hissade upp sina friare till kammaren med hjälp av en korg. Om friaren inte var så önskvärd fick korgen hänga på halva vägen under en (ospecificerad) tid. Var det en särskilt oönskad friare fick korgen också en väldigt skör botten som lossnade omsider med otäcka konsekvenser som följd. Sedermera mildrades seden, det räckte med att en oönskad friare fick sig tillsänd en korg utan botten.

1 kommentar:

Marie sa...

HUR borstar man tänderna "rätt"? Jag flossar och eltandborstar två gånger om dagen men har lik förbannat tandsten :(

(Har inte vi diskuterat det här förr, f´resten?)