tisdag, oktober 03, 2006

Betraktelser

I ögonvrån fångar jag en cyklist bakom mig precis när jag ska trampa mig uppför långa backen. Genast börjar benen pumpa fortare, den ömtåliga balansen mellan mjölksyra och kraft börjar förskjutas åt fel håll, men jag fortsätter att driva. Tills jag ser att cyklisten har svängt av. Jag som brukar berömma mig av att jag står över simpel tävlingsinstinkt - pyttsan.

Hösten har kommit, plötsligt ligger massor med gula små löv på skogsvägen som jag har cyklat så många gånger i år. Även de asfalterade vägarna är fläckvis täckta av våta löv. Det ilar lite i handflatan, där jag hade såret i våras, jag är försiktig när jag svänger och bromsar. Handskar? De ligger i cykelväskan.

Fredag - Drömfakulteten. Sara Stridsbergs bok som teater, bokstavligt. Det mesta av texten i boken får plats på scen under tre timmar. En enorm skådespelarbedrift, men jag har svårt att ta till mig Valerie Solanas öde presenterat på ett i mitt tycke väldigt intellektualiserande sätt. Boken är ett stycke rätt fantastisk text i vilket fall som helst.
Betydligt mer berörd blev jag av "Volver" Almodovars senaste. Typisk Almodovar, starka kvinnor som gör det som behövs, män är svin (djur) och fullt av absurda händelser. Skratt och gråt. Bör ses.

På måndagen drabbades hushållet av en tragedi. Kabelmodemet dog. Inget Internet! Den som tog det lugnast var Son. Dotter låg i soffan hela kvällen med klara frustrationssymptom. Det var visserligen mysigt att ha henne där tillsammans med mig när vi tittade på TV men en uttråkad tonåring kan vara rätt frustrerande. Vi tillbringade en timme i telefonsupporten (alla turades om att hålla telefonen), innan vi kom fram till en tjej som först frågade om kundnumret (finns på e-fakturorna, icke-åtkomliga) och sedan om adressen, varpå jag hasplade ur mig modemets MAC adress "där du bor menar jag" avbröt hon. Hon bad mig vänta och efter en lång stund av tystnad (jag var livrädd för att bli frånkopplad) återkom hon och sa att hon inte kunde få någon kontakt som helst med modemet och att jag kunde byta det i deras butik på Liljeholmen. Jag avhöll mig noggrant från att säga att jag höll modemet i handen och att alla kablar var loss.

Internet är tillbaka, det nya modemet fungerar som det ska.

Nu råjobb resten av veckan.

Inga kommentarer: