onsdag, oktober 18, 2006

Turndown

Går man California street upp mot Nob Hill, hör man ljudet av avlägsna tryckluftsborrar. Det är inte förrrän jag korsar gatan och ljudet kommer upp under mina fötter som jag inser att spårvagnarna är kabeldrivna och att det jag hör är kabeln som skramlar under gatan. I varje spårvagn finns en bromsare, en person som kontrollerar farten med en jättelik spak han drar i. Ansvarsfullt arbete i nedförsbackarna. Stan trafikeras också av trådbussar och jag påminns om barndomen när jag ser härvan av trådar hängande ovanför gatorna. Prag på 60-talet hade fullt av trådbussar med långa stänger upp till trådarna. Ibland, särskilt i korsningarna brukade stängerna spåra ur, tappa greppet om trådarna varpå busschauffören var tvungen att kliva ut och försöka sätta dem rätt med hälp av ett rep som hängde i stängerna, ofta under hånfulla tillmälen från bilisterna som hindrades från att komma fram.

Orkar inte gå ut idag, lägger mig på sängen och upptäcker att de har en TV-kanal som heter "Turndown" och som bara visar naturbilder, långsamt fallande vattenmassor, vajande grässtrån och skugglika figurer till ackompanjemang av musik som best kan beskrivas som "new-age"- wow.

Inga kommentarer: