tisdag, oktober 17, 2006

Allt är förhandlingsbart

Klockan är 04.22 när jag kommer in i rummet efter en lång dag av workshops - (grupparbeten?) där vi övade förhandling med varann större delen av dagen. Jag har träffat en fransman med hästsvans som pratade engelska på ett sätt jag inte trodde fransmän var kapabla till. Jag har umgåtts med massor av folk som säger "Hey silke, how you doing, nice to meet you" och ser ut som om de menar det. Standardiserad hjärtlighet är inte så dum vid tillfällen där man är många och ingen känner varann - nåja - min värld är en rätt liten värld. Det finns få huvudaktörer (två eller tre) som sitter på större delen av av de anställda i bransen. Det är oundvikligt att det blir ett gäng från ett och samma företag, men till skillnad från i Sverige, är de professionellt utåtriktade och bildar inte klungor, åtminstone inte förrän till middagen där jag sitter och lyssnar på en diskussion om helt interna angelägenheter, låt vara intressanta ur ett tjuvlyssnarperspektiv som bekräftar att det är en otroligt liten värld för somliga. Man pratar Bangalore, Shanghai och Kina som om det vore nästgårds.

Den lokala tiden är halv åtta på kvällen, San Francisco har tinat upp och det är en underbart ljummen kväll, med klar himmel. Jag tror jag tar en promenad upp till Nob Hill, förbi Chinatown, sen en öl och sen i säng...

Inga kommentarer: