onsdag, februari 21, 2007

Askonsdag

Tack och lov för Internet som håller mig ett steg före - det var myycket länge sedan jag läste meningsbyggnad och det var inte ett av mina favoritämnen (märks det?). Son skall ha prov i satslära morgon och han är bra på vissa delar, förvånansvärt bra. Tyvärr är jag på en nivå under honom och vi körde helt fast på vilket ord som binder ihop två satser av samma slag. Dels blir det komplicerat eftersom ordklasser är något passé, det var aktuellt före jul och både satser och ordklasser ryms inte samtidigt i hans arbetsminne. När det kommer en fråga "vilken ordklass binder ihop satser av samma sort" är vi körda bägge två. Medan jag beordrar honom att läsa sitt material, smiter jag iväg till datorn och googlar på frågan. Jag hittar en fantastisk presentation som beskriver ordklasser ingående och kan sedan leda honom via konjunktioner till samordnande.

Askonsdag - jag blev utmanad igår att knyta en kulinarisk läckerhet till askonsdagen. Tyvärr visar det sig att askonsdagen är första dagen i fastan, så eventuella anknutna kulinariska läckerheter måste med nödvändighet vara frugala. Här är en: 1dl Mild yoghurt blandas med en matsked loppfrön. Vill man synda så här första dagen på fastan, kan man lägga i en sked svartvinbärsmarmelad.

Själv fick jag se bakad potatis till lunch och eftersom jag frostade av frysen igår, vet jag var de där lätt bedagade räkorna ligger nuförtiden, tillsammans med de lätt bedagade krabbpinnarna. Alltså köpte jag stor, mjölig potatis och blandade ihop turkisk yoghurt med majonnäs, dill, hällde i en dill-och-gräslöksdip och hackade ner alla bedagade skaldjur tillsammans med en kålrabbi som gav ett fräscht knaster. Enkelt att köra potatisen i fem minuter i mikron och 30 minuter i ugnen. Rena festen för barnen (särskilt när de dränker potatisen i smör också).

Inga kommentarer: