tisdag, februari 20, 2007

Hetvägg

Det är fettisdag - Mardi Gras. En gång om året vill jag gärna gå hela vägen med en semla, inte bara äta bulle och grädde. Först köper jag gammaldags gräddmjölk. Gärna den äldsta de har, då hinner det bildas ordentliga små gräddöar i den. Semla på konditoriet, självklart med mandelmassa. Jag häller gräddmjölken i en tallrik och värmer upp den i mikron till den är brännhet. Jag skär små snitt i bullen och lägger den i tallriken, ser hur den sjunker till botten och suger upp all mjölken. När den har nått botten är bullen helt genomdränkt, mjuk, nästan dallrande. Skeden sjunker lätt in i den våta degen och den varma massan bildar en närmast sensuell kontrast till den kalla grädden. När jag når mandelmassan, med små knuspriga nötbitar i, är det så nära klimax man kan komma.

Inga kommentarer: