måndag, februari 05, 2007

Kött

Tumstjock med en underbar kappa av fett. Ingniden med salt, peppar och vitlök. Hastigt stekt på mycket hög värme, sedan ställd på högkant i pannan, på kappan så att den blir knaprig.
Den får vila på tallriken i ugnen några minuter medan jag steker den andra, rullar in lättkokta gröna bönor i pancetta och häller parmesan i palsternackspurén. Höga enkla smaker, i dag är det mat till vinet.
Att "bara gå förbi" systemet på Regeringsgatan är farligt. Vi gick förbi för att jag ville köpa något till min pappa som fyller år. Det blev en liten flaska Vin Santo (som förrresten gick åt på söndagens födelsedagsmiddag). Sedan råkade jag höra en ordväxling; en man med kotlettfrilla ville ha "något extra" varpå försäljaren sprang ner på lagret och kom upp med en flaska Sossó. Han berättade initierat om blandningen av Merlot och Refosco, om den kryddiga smaken och doften av fänkål. Kotlettfrillan ratade flaskan, men jag kan bara inte motstå en bra historia och M är inte den som håller emot, så vi tömde plånboken. Definitivt en av de bästa måltider jag har ätit!

Inga kommentarer: