torsdag, februari 22, 2007

Imaginär kulturkrock

Jag stötte ihop med en äldre kvinna i tvättstugan, sannolikt född öster om medelhavet söder om svarta havet. Som seden är nickade jag och log, hon nämnde något om att glömma sin tvättid, jag log förstående och mumlade något.

Om man stoppar in kläder i tvättmaskinerna samtidigt, är det mycket sannolikt att man möts igen och igen den kvällen. Mycket riktigt kom hon ner när jag var i full färd med att hänga min första tvättomgång. Torkrummet är nästan mittemot hennes tvättstuga, så hon har full utsikt över vad jag gör. Jag ser henne röra sig, hon har en gul lång klänning som fladdrar runt i kanten av mitt synfält. Plötsligt ser jag att hon stannar till en lång stund. Jag kastar ett öga på henne och ser att hon närmast stirrar åt mitt håll med en lite undrande blick.

Jag förstår snabbt att det inte är mig hon tittar på utan på det jag gör. Jag är i färd med att hänga upp Dotters kläder - man kan inte missa att de är kvinnliga. Resten utspelar sig i min fantasi när jag tänker att hon förmodligen undrar varför det inte är Dotter utan jag som är nere i tvättstugan och att det sannolikt ur hennes synvinkel är en mycket exotisk situation.

Jag fortsätter det tänkta samtalet med att i huvudet förklara för henne att jag faktiskt hellre ser att Dotter sitter framför datorn och pluggar än att hon är nere i tvättstugan, och att jag inte tycker att man borde klara av båda sakerna, utan bör prioritera utbildning. Fortfarande i fantasin ser jag hennes ögon anta ett närmast misstroget uttryck för att sedan glimta till av avundsjuka. Ett annat, bekvämare scenario är att hennes ögon uttrycker samtycke...

Mat i dag: Pytt i panna med lätt bedagade korvar ur frysen (jag tänker inte avslöja hur bedagade för att inte bli anklagad för att servera otjänlig mat till barnen), helgens entrecôte, råstekta potatistärningar blandade med tärnat äpple och stekt ägg. Äpplet fick ett blandat mottagande. Son ansåg att det söta äpplet i den salta pytten gjorde honom förvirrad, vi diskuterade om det var bra eller inte och enades om "annorlunda". Dotter köpte det rakt av.

Inga kommentarer: