lördag, mars 23, 2013

Stockholm i dag


Det här är Stockholm för mig: Jag går förbi Hötorgshallen och köper en bit ungersk sylta. Samma affär där jag brukade köpa sylta till lunch och äta den på takterassen varma sommardagar 1973. Det unga paret som står där i dag bär tydliga likheter med sina föräldrar.
Efteråt promenerar jag på Sveavägen, mot Picard som har öppnat en affär i Sverige. Jag köper frysta franska flageolettbönor till ett mer än rimligt pris. Att köpa dem på burk brukar vara svindyrt.
På vägen tillbaka ser jag en affär som säljer handgjorda streetskor från Brasilien. Hela väggarna är fyllda av färggranna glada skor, som inte väger något alls. 140 gram berättar den uppenbart brasilianske mannen. Jag pratar med paret som äger affären..Vi diskuterar snö som alla gör i år. De berättar att de ska flytta till Nice till sommaren. Jag berättar om mina franska kollegor som gläds åt snö i sina trädgårdar. Jag köper ett par för trehundrasextio kronor, att ha när våren kommer. En gåva!
Till sist köper jag öl, som bryggs i ett litet bryggeri 12 kilometer från där jag bor. Det passar bra till smörgåsar med sylta och inlagd svamp som jag ska äta innan jag går på konserten med afrikanska artister.

1 kommentar:

magda sa...

Najs.