måndag, april 10, 2006

Konsten att koka en kyckling

Söndag: Den enorma mängden skor framför ytterdörren är plötsligt borta, nu återstår bara en enorm mängd grus som markerar att barnen var här alldeles nyss. Annars är det tyst.

Lyckades ta ut cykeln på en första tur, 20 kilometer, hur mycket på ren vilja det gick märker jag dagen efter. Det gör ont i korsryggen, ett säkert tecken på att benmusklerna inte orkade med och slet på ryggen i stället. Det var i alla fall härligt, ett säkert vårtecken som höll i sig en hel natt, tills jag vaknade i morse och marken var vit igen. Suck.

Lagade grunden till veckans mat, en kyckling som styckas, fräses upp och kokas sedan i vatten, lite vin, lök, morot, purjolök, limeblad, och vitpeppar. Det blir en fantastisk buljong som jag till att börja använder till barnens lunch, lite av buljongen blir till currysås. Ett kycklinglår blev dagens lunch med bulgur och grön ärt-hummus med massor av mynta och vitlök. Det finns gott om kyckling till en gulaschgryta och kanske något annat också. Uppdatering kommer

Måndag: En mycket rörig dag som slutade i ett möte där jag och några andra fick bakåtfrissa, tur att mitt hår är kort. Jag vill ha påsklov! Nu!

Inga kommentarer: