måndag, mars 13, 2006

Balans

Jag är ingen naturlig hårdbrödälskare, det är sannolikt något man bör växa upp med. Själv växte jag upp med surdegs bröd där det godaste var en seg skorpa härligt sträv av mjöl. Jag åt alltid upp det mjuka innanmätet först och njöt sedan av skorpan i små, små tuggor. Det tog tid och var inte särskilt poppis hos mina föräldrar. Hursomhelst, jag börjar vänja mig nu, knäckebröd med stark ost, kräftor och nubbe har bidragit till min förståelse för att bröd inte alltid behöver vara mjukt för att vara gott.

Mitt sätt att använda knäckebröd gör det inte till någon vardagsvara, det är inte Wasa Husman som bor här, det är Roslagsbröd, Pyramidbagarn eller Vikabröd. Det sista jag köpte var ett svinaktigt dyrt kumminkryddat bröd från Vika. Jättegott, sex rundlar för 52 spänn... Mm, jag håller sakta på att förvandlas till en snobb, precis som med vin.

Nå i alla fall, just nu så är inte barnen här och jag kan ge efter för mina nycker. Så jag går och köper en El Tequito ostdip på Lidl, bryter Vikabrödet i små bitar och doppar direkt i burken. Underbart!

Inga kommentarer: