torsdag, mars 30, 2006

Fest

Kommunen har personalfest, de har lagt beslag på inomhuscentrum, placerat ut bord och bänkar och det står en portabel vinbar utplacerad var femtionde meter. Jag hinner precis slinka ut genom dörren innan den förseglas. Utomhus samlas välklädda, väldoftande människor, inte alla verkar så hemma i sina festkläder. Det är kul att se att spannet går från afrikansk festklädsel till kostym och slips.

Inser att jag är kvar på jobbet efter klockan sex igen, insikten fyller huvudet med fjäder. Jag känner mig tung, trött och hungrig, funderar på vad jag ska belöna mig med. Det slutar med att jag hittar en burk billig stenbitsrom, köper en bakpotatis, dill och hittar resten hemma för en skagenröra. Mycke röra blir det, härligt att mumsa i sig till "Du är vad du äter".

Det här med Dotters mens är en knepig fråga. Jag tror att jag har chansen få henne att känna att det är en gåva i stället för en belastning. Mens är något en kvinna gott kan känna sig stolt över hur obekvämt och jobbigt det än må vara, absolut inget man behöver smyga eller smussla med. På något sätt vill jag åtminstone försöka förmedla det.

Det är bara fyra möten kvar till helg, min och M:s gemensamma. Längtar.

Inga kommentarer: