lördag, mars 11, 2006

Parenteser

På vägen till systemet hör jag Rondo à la Turca spelas i en rasande takt. På Dragspel. Faktiskt riktigt bra, han synkoperar på ett sätt som antyder att han kan ännu bättre. Det tar en stund att komma på varifrån jag känner igen den, sedan minns jag Exception, (någon?) som var något av husets favorit för (ehh) 30 år sedan? Dom var stora ett tag på att göra pop(!) av klassisk musik.

Ska försöka göra kvällen lite festligare än igår, då jag tillbringade tre timmar i en (nästan) öde kiosk, där de största kunderna var jag och Son. Det var samhällstjänst. Föräldrar gör sånt om ens barn går i Alpina klubben. Curlingförälder? Mm, förmodligen. Klockan halv elva på kvällen var jag på väg att lämna över växelkassan utökad med fantastiska 190 kronor till nästa kvinna, i stället för att de skulle åka förbi halv åtta på lördag morgon. Allt för att få sova.

Förresten utspelades en ganska dråplig scen igår. När Dotter som var i Åre med mamma över sportlovet träffade en förälder som råkade vara där samtidigt. De pratade om ställen de åkt på varpå han vänder sig till mig och säger "jag såg inte dig där", varpå Dotter snabbt svarar "nä, jag var där med mamma och hennes pojkvän, pappa var inte med". Jag slets mellan två känslor dels skratt för att han såg ut som om han önskade att han aldrig frågat, men också stolthet och glädje över dotter som säger sådana saker som om det vore helt naturligt. Det är det ju, men bra att hon verkar se det som verkligheten och faktiskt verkar nöjd med sakernas tillstånd.

Har läst ut "Svenska hjältar" tyvärr, men har köpt en till bok på rean: Eva Dahlgrens "Hur man närmar sig ett träd". Den ligger här bredvid mig på sängen i sovrummet. Strax ska jag byta ut datorn mot den. Hurra för WiFi!

Inga kommentarer: