lördag, juni 03, 2006

Kryddor

Son och jag åker till Plantagen för att köpa kryddor till sommarens kryddtäppa på balkongen. Jag köper pepparmynta till sommarens caipirinhor, krusmynta till tabboulehn, timjan för att den sprider en underbar doft av fransk sommaräng under varma dagar. Dragonen, salvian och ytterligare timjan som redan funnits i köksfönstret får flytta ut i friska luften. Kvar är bara basilikan, den är en fryslort. På vägen hem tar vi vanliga lördagsrundan till Godispalatset.

Det är avslutning i gymnasiet, på avstånd kan man höra dunkande musikanläggningar, signalerande bilar och vilda skrik. Bilarna åker runt, runt från skolan till centrum och tillbaka. Vi passerar ett gäng som sitter på gräsmattan i solen och dricker öl. Det ser skönt ut. För 30 år sedan kunde det varit jag. Känner ett sting av saknad efter att sitta och dricka öl och känna att ingenting hänt ännu, livet som ett blankt ark där vadsomhelst kan dyka upp. Missförstå mig rätt, jag trivs där jag är och det finns fortfarande massor kvar att göra. Jag upplever saker mycket starkare nu än då, men jag har också en klar insikt om livets ändlighet vilket jag inte hade då.

Nå i kväll skall jag på bröllopsfest. Equinox har äntligen hittat hem och gifter sig i dag, M och jag ska med och fira.

Inga kommentarer: