torsdag, juni 22, 2006

Midsommaraftons afton

Jag kan inte fatta hur mycket som ryms i en enda arbetsdag. Dagen före midsommar hinner jag rädda världen några gånger: Det är nästan otäckt när det är så viktiga saker man pratar med människor om, att de får tårar i ögonen. Vissa av glädje, vissa för att de har svåra beslut att fatta och jag måste pressa på. Det är definitivt tillfredsställade när andra behöver höra mig säga saker för att de ska acceptera dem. En av de dagar då jag känner att jag gör skillnad.

De dagarna har sitt pris. Det är de dagarna som jag låter energin spruta ur mig, så att dety inte finns någon kvar när jag åker hem. Cyklar hem mellan vattendropparna (blomdoften är nästan bedövande i den fuktiga varma luften) anvädner det sista för att Köpa presenter till Sons födelsedag på söndag. Jag köper en ryggsäck som mina föräldrar skall ge, jag köper Bionicles.

Han ringde mig i dag, jag pratade med honom om vad han ville ha, han skrev en lista, gick över till mig och la den på vardagsrummet för att jag inte skulle missa den, sedan ringde han mig. "Pappa jag har gjort en lista, inget är dyrare än trettionio och femtio, Farmor och farfar kanske kan köpa en lite dyrare sak, för sjuttionio kronor, pappa om det blir för mycket och jag inte får allt, så har jag numrerat dem från ett till fem, de jag helst vill ha längst upp..." Jag älskar honom så gränslöst! Ibland så är han så vidöppen, försvarslös och sårbar och... snäll.

Efter att jag köpt presenterna till Son, tar jag ett varv på IKEA och får min belöning, de har sänkt priset på mitt bord! IKEA PS, det bordet som jag har sett utt till mitt vardagsrum är sänkt med femhundra spänn! När jag kommer ner till lagret är hyllan tom, men jag hittar tre paket stående lite längre bort och det finns ett enda kvar med obruten förpackning! Som ytterligare belöning köper jag en flintastek, grillar den på balkongen och äter upp hela den tillsammans med en flaska Jämtlands Bärnsten. Jämtlands Bryggeri gör den överlägset bästa ölen i Sverige just nu. Jag skär av fettranden när köttet är klart, grillar den till den blir alldeles mörk och knaprig och njuter den efter att allt annat är uppätet. Jag kan inte förneka centraleuropén i mig.

Förbereder det det sista till i morgon, förutom sillen inlagd i äppelvodka i går ska jag grava strömming och marinera gurka och fänkål till matjessillsalladen. Marängformen jag gjorde till Jordgubbsmarängtårtan blev jättelyckad. Om inget annat kommer vi i alla fall att äta gott.

Inga kommentarer: