onsdag, juni 28, 2006

Sommarlov

Kommer knappt innanför dörren innan regnet häller ner. Jag har haft en oförskämd tur med cyklandet, hittills i år, det kan bero på att jag lurar Murphy genom att ständigt ha med mig ett regnställ.

Dotter sover över hos kusin, så Son och jag åker tillsammans till Kista för att äta hans favorit - Sushi. Det är fascinerande vilken blandning av människor som går omkring där. Inte bara alla möjliga nationaliteter utan alla möjliga klädstilar. Mörka män i oklanderlig kostym, bleka män i flaxande missklädsamma shorts och sandaler. Arbetsfolk börjar sakta bytas ut mot familjer som kommer och äter middag.

Vi beställer varsin stor sushi på Ikki. Son går vant upp på hyllan som hänger ovanför mattorget och vi sätter oss med utsikt mot disken där vi kan se hur sushin växer fram. Vi äter och diskuterar vad som är starkast, engelsk senap, wasabi eller tabasco. Vi pratar om vilket som springer snabbast, långa eller korta ben, illustrerat av ätpinnar och fingrar.

Tre pojkar, mer än omsorgsfullt stylade sätter sig bredvid oss. Två äter, den tredje gör en gest om att han är mätt. Sedan kommer en tjej som verkar vara tillsammans med den mest stylade, han som visade att han inte var hungrig. Även hon är oerhört sminkad och extravagant klädd, visar samtliga underkläder (gröna string i genomskinlig spets) och sätter sig och äter. Vad händer? Jo, den "inte hungrige" killen sätter sig mitt emot säger "får jag smaka lite" och äter sedan ogenerat från hennes tallrik. Ett bevis på ömhet? Eller äganderätt? Kanske tror han att det är sättet att befästa förhållandet?

Sedan går vi och äter glass, tuttifrutti, kolaglass och massor av nötkräm och jag tittar på två tuffingar bredvid som försöker ragga upp glassflickan med pärla i naveln. En bra sommarlovskväll.

En och en halv vecka till semester.

Inga kommentarer: