torsdag, juni 29, 2006

Sommarlov II

Tillsammans med Son åker jag och hämtar Dotter hos rik kusin i Stocksund där hon sovit över och vi åker in till stan för att äta. Jag ställer frågan snyggt: " Vietnamesiskt eller Koreanskt?" Jag har tänkt Hanoi Bar eller Busan, båda bra och billiga ställen. Till min förvåning är båda överens om Koreanskt, så vi hamnar på Busan, ett hål i väggen på Surbrunnsgatan som serverar jättegod koreansk (bland annat) mat. Pappa och dotter (fru?) serverar, pappan står dock mest på de två trappstegen i köket och överblickar läget med en tydlig min av äganderätt.

En äldre man kommer in och säger "tjäähänare" med en röst som antingen frestats hårt av fotbolls-VM eller av mångårigt dagligt alkoholintag. "Tjänare Matti" säger ägaren och lyser upp. Matti berättar att han precis börjat sin semester, de pratar en stund som gamla bekanta, så omaka det låter, den kraftiga finska brytningen mot den mjukare koreanska. Ägaren går in i köket, jag hör "häll upp den gamle dansken". Mycket riktigt, när vi går ut sitter Matti där med en öl, en Gammeldansk och Bibimbap.

Vi åker vidare, försöker få glass på Gelateria Italiana på Fridhemsplan, men den stänger klockan sju. Vi går ner till Rålis, Son och jag kollar på råttor i buskarna på vägen (det var mängder) medan Dotter gör allt för att inte låtsas om oss, och beställer kaktus/citronglass på cafét. Dotter tinar upp igen och vi åker hem i relativ sämja och är nöjda med kvällen.

Inga kommentarer: